Vår bästa tid är höst!

Tusan vad jag gillar hösten! Fisket är intressant, luften frisk och man är så sjukt fiske laddad efter sommaren. Fattar inte de som plockar ner prylarna och tänker att nu är de slut. De är ju nu de roliga börjar!

Fiskade DM i stockholm i söndags. Gick inge vidare. Innan tävlingen började blåste min nr 7 del i vattnet och försvann... hade bara vart att fiska upp den om de inte vart 7.2m djupt framför fötterna...

Just de 7.2m gjorde saker och ting ännu svårare. Utan take apart så bestämde jag mig för att fiska 9m långspö på den platsen och ta 7m på korta platsen inne vid kanten. Förhandstipset från Johan var att de är 6½m djupt. Johan hade sett fel och hade inte fiskta med 7m veckan innan utan 7½m... hmm ja ja så kan de vara. Resultate blev att jag fick CP meta med 30cm längre lina än spö. Gick så där kan jag meddela. Men de gick.

Fisket var faktiskt riktigt intressant. Först var de stora stora löjor, gissar på att de största var upp mot 45gr. Men dom försvann ganska fort. Sen var de mört och någon enstaka lite skimmers och björkna.

Bodda lyckades bäst, vann på 6.7kg strax före Tom på 6.6. Anssi 3a på 4.5 och jag fyra på 20gr mindre tätt följd av Lundberg som hade 50gr mindre än mig. Jämt var de.

Söndag är de Södertälje som gäller. Ska bli intressant. Säkert 7-8 år sen jag fiskade den sträckan. En inte allt för avanserad gissning ger nog mört. Stockholms DM=mört...

kolla in constellation stockholms sida för bilder från DM.

humor på hög nivå...

måste bara dela med mig av det här klippet. Älskar sån här humor...

Val och kval

Så då var kvalet över för detta år. Karlsgrav visade sig vara ett mycket bra kval vatten. Jag får erkänna att effekterna av att fiska samma sträcka samma dag kanske inte blev så stora som jag först trott. Men jag har heller inte finstuderat resultaten. Även om det gick OK så är jag fortfarande för en flytt till pass två.

Första passet och koncentrerad artikelförfattare tar sikte på flötet.

För egen del var kvalet blandat av framgång och motgång. Första passet gick det trögt och Andreas Sandberg till höger fiskade(som vanligt...) ifrån mig från start. Holst tre peggar till vänster dominerade på slider och vann tillslut på lite över 6kg. Jag själv fiskade riktigt illa och fick ingen snurr på varken take apart eller slider. Men räddade mig med en fet brax(1.2-1.3kg) på take apart när de var 15 min kvar. Skönt! Kom tillslut 5a på den 12 man stora sektionen.

Efter vad som kändes som en halv maraton marsh var jag framme till A1. Denna pegg kändes het inför andra passet. Hetast kändes nog Jonas Strid som vann från A3 första passet och lyckades med konststykcet att dra samma peg igen inför andra passet. Så medans vi andra sprang runt som packåsnor satt Jonas och flinade med mammas limpmackor och en flaska saft på strändkanten.
Drog bredvid Andreas igen, 3e tävlingen på raken. Men nu jäklar, denna gång tänkte jag inte ta stryk. Vilket jag inte heller gjorde... men väldigt nära.
Fisket var trögt från start, hade inte ett napp på de första 25 minuterna. Efter ca 40 min krokade jag i en riktigt fet brax. Vevade in den hela vägen till håven och just som jag sköt ut håven i vattnet för att dra upp braxen så gick tafsen av... vad är odsen för det? kan inte minnas när jag drog av en tafs sist, måste var flera år senan. Uppskattar att den var någonstans runt 1.8kg. Kastar ut igen och får napp inom 3 min. åter igen en fet brax. Vevar in den och samma sak. Drar fisken mot ytan för att håva den och vips så släpper den! Men denna gång gick inte linan av, kroken bara släppte. Vid det här laget hade jag tappat ca 3kg fisk... på mina första två napp. NOT GOOD!
Fick som vanligt ingen fisk första halvan av tävlingen men spurtade bra och fick tillslut en lite större brax. Sista 30 var riktigt bra. fick väl all min fisk då egentligen.

Andra passet och den enda stora braxen jag fick upp...

När de var ca 30 sekunder kvar håvar Jonas in en skimmers och med 3 sekunder kvar svingar Andreas in en fisk på 50-70gr. Själv missade jag två napp sista 40sekunderna. Detta skulle visa sig kosta dyrt då jag och Andreas delade 2a platsen medans Jonas vann igen. Jonas hade för övrigt 120gr mer än jag och Andreas.
Ändå nöjd med placeringen och kände att jag var nära ett landslag nu. 17½ poäng på 5 tävlingar borde räcka.

Sista passet var en katastrof. Fick inte till grundmäskningen som jag ville, spred bollarna för mycke. Fick ingen fisk i början. Och när de väl var fisk där så kom löjan. Har aldrig sett så mycke löja i Karlsgrav. Ingen annan heller för den delen. Mikael Tono satt till vänster och var som jag helt chockad. Testade verkligen allt men de gick inte. Fiskade tillslut enbart efter stor brax, vilket jag visste knappt var lönt. Men vad ska man göra. Riktigt stora beten är inte optimalt i graven. Trots detta fick jag några små skimmers och några björknor samt en abborre på 2hg på denna metod. Löjan var skoninslös. Trots att jag fiskade slider med 17gr i bulk på linan med 5(!!!) stora dendrobenas stod flötet bara och hoppade i 5-10 min. Helt otroligt! Så var mina sista 2 timmar... kändes väldigt rättvist när man efteråt hörde att de som fått bäst på sektionen fiskat med maggot på kroken. Var inte att tänka på där jag satt. Några av löjorna jag fick vägde nog runt 40gr. såg ut som strömmingar. Hur som helst Tomas Söderlund dominerade igen och vann inte bara sektionen utan också hela kvalet, grattis! sjävl lyckades jag inte förbättra mitt resultat så jag hamnade på en totalt 9e plats i kvalet och knep en EM biljett.

En mycket välförtjänt brax andra passet...!eller? Tror Andreas var på väg mot magsår när jag andra tävlingen på raken får en stor fisk i slutminuterna. Tyvärr för min del och lyckligtvis för hans del räckte de inte.

Constellation Stockholm gick bra, för att inte säga väldigt bra. 5 man var med på kvalet från början. Roger fick tyvärr lämna återbud till helg två. Av de 4a som var kvar gick Tomas till VM. Jag, Håkan och Tom till EM. Klubbens målsättning med minst 4a man i landlagen infriades och vi ser nu fram emot nästa år och nya målsättningar.

Gå in på www.fktopp.zoomin.se och kolla på mera bilder från kvalet, tack för korten Jens.

Får se om de kommer några rader om VM senare. Ska försöka få ta på lite kort, blir roligare då. kommer säkert något, men de kanske dröjer.

vm mm

Har just kommit på att jag inte har tillräckligt med tid till en blogg. vintern har jag all tid i världen men nu hinner jag inte med. Försöker fiska lite, fixa prylar mellan fiske passen och så har jag börjat på skola också. DE är inte enkelt när man inte gått i skola på typ 16 år... men men.

VM är slut för denna gång. Kort sammanfattning: Ridå... diiiirrrrrekt!

Eller man kan väl säga att vi inte kom fram till någon bra taktik. kändes att vi inte hade koll. Vi hade inte förtroendet som vi behövde för brax fisket och fisket på korta take apart höll oftast inte längre än 45 min sen var de osäkert vad man skulle göra. Ibland funkade loose feeding, som andra dagen för Per-Erik, och ibland funkade de inte. Ibland fungerade att koppa i en dubble leem boll med jokers, nästa gång inte. Så de kändes som en chansning vad man än gjorde. Det enda som kändes bra var grundmäskningen på korta platsen. Sen var det bara nästa steg kvar, vad göra när den dör...?

Hur som helst, det var kul. Fisket var intressant, sträckan var kanon fin. Geers som sponsrade var fantastika! Banketten var kul! invigningen sög pung som vanligt, stod 2½ timme på en scen där de presenterade varje lag och spelade varje lags nationasång...Betena var dyra, blodisarna sämre än någonsing. jokersen var sjukt fina tyckte jag, Johan (geers mäsk) tyckte dom var för dåliga... vi har alla olika åsikt om bra och dåliga beten.

Men starkaste minnet är väl från första dagen då jag tyckte de gick bra i början för att sn gå sämre då fisket på korta platsen dog. testade på brax 5 min efter ca 1timme 15 min. inte ett napp. fiskade på där inne och varierade mellan korta platsen på 5m och 9 m platsen. gick sen ut och testade igen på brax med 50 min kvar, fick inget. Alan Scotthorn två peggar till höger hade fått två och tappat en vid det här laget. Så jag koppade i en lite boll jokers i dubbel leem, lite klippt mask och några casters. Gick sen ut och testade med 12 min kvar.
5 min signalen tjöt(dom tutar när de är 5 min kvar). under hela tiden jag fiskade där ute kände jag att jag skulle få en brax, sjukt skön och jobbig känsla. Går inte att beskriva men jag visste att jag skulle få en. Men när signalen gick kände jag inte att jag inte skulle få en utan att det skulle bli nervpirrande att försöka hinna få upp den. Och just som jag tänkte detta, dök flötet och jag krokade in i en fet brax med 4 min kvar. Efter som vi fiskade tunt(tyckte vi i alla fall, Johan höll inte med...) kändes det väldigt nervöst. Ville inte heller att fisken skulle gå in på grannens peg då den automatiskt blir diskad. Trodde hjärtat skulle hoppa ur bröstet under de två min det tog att landa fisken. Den kom snällt och gjorde egentligen ingenting förrän den var närma håven då den vände och stack en tur, tog den i håven på andra försöket. Vilken känsla! hade nog 300 i puls... Bakom stod två svenska fans, Brännis och Martin. Applåder och rop skallade samtidigt som spanioren till högger suckde och sjönk ihop på stolen.  Med 1½ min kvar tippade jag ner en brax på mellan 1.8-2kg i nätet. Bild kommer senare.

Hade inte tillräckligt med tid att gå ut igen så jag kastade ut på korta platsen sista minuten.

Skönt spurt. Men Alan spurtade också in en brax på slutet ungefär samtidigt som jag. så han vann sektionen med ca 8½ kg. Tvåa var Sorti, italien, med 4.7kg. jag kom 5a på ca3½kg. Hjärtat gjorde frivolter i ca 15 min efter tävlingen. Sjukt kul!

Andra dagen gick de bra i börja, fick lite små fisk på 10m take apart. fick inget ute på det långa efter brax. Såg att Hans Slegers fick mört på långa platsen så efter att ha testat efter brax i 10 min gick jag ut med mört riggen. OCH VAD HÄNDE DÅ? jo så klart, krokar i en brax som med största sannolihet var felkrokad då den blev helt tokig. 0.06, 22 krok och 0.7mm latex är inte rätt utrustning för en felkrokad brax på +2kg. drillade fisken i 10 min innan den körde fast i botten och släppte. snacka om antiklimax... Kom tillslut 7a på sektionen men fick ingen brax. Kände aldrig att det jag gjorde för braxen andra dagen var rätt. självförtoendet som jag hade första dagen var som börta. Fråga mig inte vart det tog vägen. Men jag är säker på att hade jag/ vi fått brax på träning hade vi också haft större förtroende för denna taktik på tävling och jag är övertygad om att det gett oss större chans att få brax. Bara att veta att det man gör är rätt hjälper ju ganska mycket.

Per-Erik lyckades bäst i laget och kom på en hedrande 24 plats totalt. bra fiskat! som lag gick vi riktigt illa och hamnade på 32a plats, tror jag. känns som de kvittar 20 eller 32 spelar egentligen ingen roll...

Nog om VM.

VM kval... som alla säkert redan sett så har jag en annan åsikt än arrangören om vad som är en jämn tävling och vad som inte är en jämn tävling. Jag anser inte att man skall fiska samma sträcka samma dag. Det gör att man är helt beroende på att personen som haft peggen innan mäskat bra och på rätt ställe. VIlket ställe de är vet man inte förrän kanske efter första tävlingen och då är de för sent.

Men tänk följande scenario,
person 1 mäskar take apart med 400gr jokers och inget på slider.
person 2 mäskar inget på take apart och 400gr jokers på slider.
Efter första tävlingen har person 1 mest fisk. det är helt tydligt att take apart var den bättre metoden. Vilken peg hade du då föredragit att dra till andra passet som börjar 3 timmar efter att det första slutat?

Eller ett annat scenario, samma som ovan men person två får mest fisk. Slider är helt överlägset. men nu har även person 3 och 4 mäskat på slider. en mäskar på 25m en på 40 och en lite överallt efter som han inte har helt koll så bollarna hamnar mellan 25-35m.
Till pass två vilken pegg hade du då velat ha? så klart en som blivit mäskad. men vilken? säg att du får han som mäskat på 40 m men du vet inte detta utan mäskar på 30 m, tror du att fisken kommer flytta sig till din plats?
Efter som presion ofta är A och O under fiske så innebär det att man här spridit ut sitt mäsk över en yta på 10m hur ska detta göra en jämn tävling?

Att det skulle vara så lite fisk i kanalen att det bara räcker till en sträcka låter otroligt. men vad vet jag, jag har ju inte fiskat där så mycket och kan då så klart inte ha en åsikt i frågan.  Men jag fiskar helt klart en ofiskad sträcka med extremt lite fisk än en fiskad sträcka med lite fisk. Är de så lite fisk så kommer mäskningen från första passet vara ännu mera avgörande.

Ett annat förslag var att man skulle vara öppen mot varandra och göra en "seriös" mäskning på varje plats och dela med sig om vart man fiskat. VAD FAAAN ÄR DE FÖR NÅGOT? är de inte VM/EM kval? tävling? Börjar likna en lokal kula...

hur som helst, ska åka dit och jag ska göra det absolut bästa jag kan efter som jag faktiskt har något att fiska för.

De var allt för denna gång, får se hur de blir i fortsättningen med bloggandet. Känner att jag inte riktigt har tid, men är de någon som vill diskutera något, fråga något eller bara snacka skit. så maila eller ring. Paolo, bara att ringa nu har jag gjort alla förberedelser inför VM... ;) kommer du till graven och kollar? kan vara ett bra tillfälle att snappa upp ideer och lära sig något nytt.