Ny artikel

Efter som Benni och www.itackle.se vart snälla att sponsra oss på klubblags VM har jag som tack skickat en artikel till honom. Så är ni intresserade av strömvattens fiske klicka på länken nedan. Passa också på att ta en runda i Bennis butik.

här är artikeln www.itackle.se

VM var en riktigt energi kick vad gäller mitt egna fiske. Var länge sedan jag var så fiske sugen. Har faktiskt hunnit med två slider pass sen jag kom hem. Känns stabilt men oj vad mycket det finns att lära. Här är det hårt jobb som gäller under sommare. Jag kan ge mig tusan på att det kommer bli slider fiske på VM i Holland trots att det inte är mer än 2½m djupt.

Imorgon söndag blir det pass nr 3 den här veckan. Slider igen. Brukar välja att fokusera på en metod när jag tränar och köra den ett par veckor för att sedan lämna den och analysera vad jag gjort och lärt mig. Där efter kör jag en annan metod en stund för att sedan gå tillbaka till den första när jag fått lite distans till det hela. Har fungerat bra för mig. Jag anser att för att bli en bra tävlingsmetare måste man behärska alla metoder lika bra. Man blir inte bättre än sin svagaste länk. Klarar man detta har man bra chanser i alla vatten och under alla förhållanden det är dessa metare som imponerar på mig. De som kan tackla alla förhållanden.

Något annat som kan vara intressant att träna med är parasol... jag har allid hatat parasol och vägrat fiska med ett men nu har jag bestämt mig för att jag ska ha parasol. Av denna anledning har jag börjat köra varje träning med just detta för att vänja mig vid det. Största anledningen är att det med största sannolikhet kommer blåsa i Holland och blir det regn måste parasolet sitta på plats. Har man då tränat med det spar man åter tid. Att hålla på och fånga, förankra eller på annat vis fixa med ett parasol under en VM tävling är inget jag tänkt ägna mig åt.

till nästa gång, skit fiske. Freddan

klubblags VM

Då var man tillbaka i vardagen igen. Kort sagt kan man säga att de vart en fantastisk vecka. Har haft otroligt kul, roligt gäng att åka med!

Fisket var surt. Men de fanns fisk på sina ställen. Fisk vi fångade var Brax, Faren, Vimma, Barb, Mört, Löja och någon konstig fisk som såg ut som en blågylta.

Kort om fisket kan man säga att allt handlade om att ha rätt presentation på betet, mäska som en tok på samma ställe och jobba hårt. Hårdare än jag någonsin jobbat på en tävling. max 10 drifter sen byta och ändra något.
Att fiska på rätt sätt var helt avgörande. Man kunde fiska statiskt med ett stor plattflöte tex cralusso Torpedo 30-50gr och hålla helt still eller så kunde man använda platta flöten för att drifta av peggen Tex Bubbel, Shark eller Sensas Bogdan. Här var de väldigt viktigt att vara på rätt djup. Sist kunde man fiska en rund kula en bit ovanför botten och låta det mer eller mindre åka med strömmen. Alla metoder gav någon fisk under träning.

Första 15 min var helt avgörande för tävlingen, fick man fisk då var man med fick man ingen var de tung uppförsbacke.

Har så mycke saker i huvudet att jag inte vet var jag ska börja så jag tänker lämna VM en stund och låta alla intryck sjunka in. Här är lite bilder från veckan.

fullt? Per-Erik undrar om vi kan ta med någo mera.

En dag blåste de lite... Har surfat i mindre vågor...

Feri visar hur man ska fiska.

Bröderna med en träningsbrax.

Tävlingsdag 2. Dödens peg, eller vad säger du Bodda?

Serber seger badar.

De var slut på tomtar i slovakien så jag fick hjälp av Snoge Snigel iställe. Han fick sparken efter andra dagen och bor kvar i Slovakien.

Sammanfattningsvis kan man väl säga att vi alla var överens om att den 18e plats vi fick inte återspeglar hur vi upplevde fisket och de vi kom fram till. Kändes som om vi hade bra koll under veckan och att vi hade rätt taktik båda dagarna. Alternativt skulle vi ha gjort som Serberna, suttit still med Big Berta riggen och väntat på en stor fisk. Skillnaden mellan Serberna och oss är att de fiskat så tidigare och att de vet vad de gör. Dessutom tror de på de de gör. Vi har för lite erfarenhet för att kunna köra en sån taktik hela tävlingen. Att de också har drillat Barb tidigare gör ju deras chanser större.

Den här resan var otroligt viktig för mig inför Holland och Nations VM. Nu känner jag mig ännu mera sugen på att få till de. Har dessutom fått upp ögonen för vad som måste göras och vad som krävs. De är skillnad att gå bakom och titta och fiska själv. Båda är bra på sitt vis men att vara väl förberedd till ett VM känns otroligt skönt! har gjort 10 riggar under hela veckan! Då finns lite mera tid att reflektera över fisket och hinna tänka på vad man ska göra.

Har tex vart ute och fiska slider idag. Mäsket som vart över sköt jag prick med. kommer lite bilder senare.

Bring On Holland!

off we goooo...!

så var de packat och klart. det mesta, utom tafsar...., är färdigt.  Imorgon fredag bär det av.

här är en liten genomgång på det som ska med.

Har nog aldrig vart så väl förbered till en tävling. Åker iväg med +100 klara riggar fördelat på plattflöten från 4gr upp till 40gr. 3-6st av varje storlek. Rund flöten från 3gr-15gr. Alla dessa är knutna på 0.16 på de små runda flötena till 0.21 på de fetare plattflötena samt några super riggar med 0.25. Andra runda flöten med tunnare lina 0.10-0.14 om de inte strömmar så hårt och de blir skimmers fiske. Har också några löjtackel klara både för take apart och löjspö. Några bolo tackel är också klara ifall de skulle bli sånt fiske.

Jag har även gjort klart toppar och elastiks för alla ändamål. Från tunna 0.8 mm latex om de skulle bli löja på take apart till röd hydro om de är kronström. Har med mig latex i alla storlekar från 0.8 till 1.6 och hydro i följande storlekar, 2 blå, 6 vita, 6 grå, 6 svarta och 2 röda. Då kan jag ha alla toppar med en och samma sorts elastik om de skulle visa sig vara en som är bättre än de andra. Har också två toppar med dubbel elastik som jag testat lite i vår och som jag gillar skarpt.

I spö bagen är det fullt, två take apart. totalt 13 toppar i olika längder, två kopping kit, mini förlängare, två håvskaft, ett bolo, ett waggler spö, tre löjspön, parasol med förankrings snören och tält pinnar. betetsparasol, 2 banksticks.

Carry allen är full... plattflöten, slangbellor, två V rollers och en liten platt roller. blomspruta, majsmjöl, grey leem, betesburkar, kylväska, betesbord, box tillbehör som två parasol hållare, armar och spö hållare, spray bar mm.
keepnet och två håvar är också packade tillsammans med hinkar och baljor.

Också med i packningen är andra saker som tex extra flöten, hagel, dankar, massa lodsänken, linor, plasthandskar för stickymag, tidningar till jokers, plastpåsar, borr maskin, silvertejp, lim, solbrillor, regnkläder, stövlar, kikare, walkitalki, kamera mm

BRING IT ON!

feel good...

Har kommit på att jag inte hinner med så mycket bloggande. Har fullt upp med tackel verkstad, förberedelser och jobb sökande. Ska försöka hinna med att skriva något skoj men de blir nog inte förrän efter VM.

Fiskade Norrköping förra helgen. Gick ok. blev 2a och 2a på sektionen. kom ingenstans på total vikt. Fisket var konstigt. Min teori är att de bara var lekfisk som inte var speciellt intresserade av att äta. de for runt överallt. Man fick dom från strax under ytan ner till botten. Det gjorde de hela svårt. Andra dagen hade jag bra drag en stund och drog 8 på raken. Då hände de, från att bara skicka ut och dra in till inte ett napp på 3 timmar. Det beror enligt mig på lekfisk, en sticker och de andra följer med.

Hur som helst. Var på Kungsmässan i fredags, hittade den här skylten där. säger väl allt.

Det är i varje fall hur jag känner när jag får brax...hahahaa

Råkade ut för ett "litet" missöde förra veckan också.  Har gjort en hemma gjord tafs låda med spikar i. När jag öppnade den såg jag till min fasa att ena raden med spikar hade lossnat och att alla tafsar låg i en klump i mitten... suck. Satt där med 200 tafsar i handen och försökte lista ut vilken som var 0.12 och vilken som var 0.10... gav upp och skotade de som fortfarande inte satt fast på någon spik. Så var de med de 2 veckornas tafsknytande... suck! Ett tips till alla som bygger egna lådor, dra i ett par skruvar också, bara lim kan bli för klent.

Så nu får jag knyta tafsar hela vägen till slovakien... Stefan får köra. hahahaaa.