Elastik Del 2

Ok sist gick vi igenom olika typer av elastik samt vilken färg på hydrolastic som är bra till vad. Nu ska vi gå igenom hur man tacklar upp sin hydro/hollow.

När man köper en Hydro från Daiwa är längden 3m. Jag brukar använda ca 2-2.20m när jag kör med den. Från början var hydro 2.20m lång men de gjorde den längre för att folk kapade ner dom till 1½m och tyckte de var dumt att man bara kunde använda den till en topp. Alltså är de många som använder ca 1½ m i sina toppar. Men de går bort ca 15cm när man knyter den. Knut i toppen och i botten. Speciellt om man använder kråkfot som jag gör. Så då har de egentligen inte mer än 135cm elastik inne i spöt. I tex england där man fiskar i commercials och fiskar flera ggr i veckan är de säkert helt ok att göra så. Men vi som kanske inte använder dessa elastikar lika ofta och mycke kan spara några kronor på att ha lite extra elastik inne i spöt som man kan linda upp på bungen i botten. Hollows har extrem livslängd, speciellt Daiwa. De enda som slits är de yttersta 5cm. har man då lite extra elastik inne i toppen kan man knyta om kråkfoten och fortsätta använda elastiken en lång stund till.

Vi börjar i toppen. För hydro elastik tjockare än blå brukar jag ta bort topp delen på spöt och sätta en bush i del 2. För att elastiken ska fungera på bästa vis vill jag ha en så styv topp som jag kan få. Den ska också ha en stor diameter så elastiken kan glida fritt. Får ni de inte att fungera så har ni med största sannolikhet en för tunn topp. Har för mig att mina toppar är runt 4.5mm i diameter. I mina toppar passar en Drennan Carp bung storlek medium perfekt som internal. Maver har bra bush även i större storlekar. Skulle den inte sitta helt fast utan glappa lite så håll fingrarna borta från limtuben. Ta istället ett par bitar tunn elastik, typ 0.8mm och för ner de en cm i toppen och tryck ner bushen. eller samma sak fast på utsidan om ni kör external. Skär bort elastiken som sticker ut med ett rakblad. Testa om bushen sitter eller gör om allt fast med antingen flera bitar elastik eller tjockare elastik. Gör ni på detta vis kan ni sätta tillbaka del 1 om ni skulle vilja använda dom igen. De är svårt att göra de om man limmar fast bushen...


När de gäller elastil så knyter jag en så kallad kråkfot i toppen, använder inte connector. Har testat både plast och dacron och ut av de fungerar dacron connector överlägset bäst. Dessutom sluter den tätt mot toppen vilket hindrar vatten från att tränga in i toppen.


en dacron connector

Vill ni som jag använda kråkfot är här en liten instruktion i hur man knyter den.



vik elastiken och gör en överhandsknut, eller en dubbel om du har tunn elastik för att förhindra att den åker in i toppen.



så här.



klipp upp öglan och trimma ner till önskad längd.



då ska de se ut så här.

Vad som är väldigt viktigt när man knyter Daiwa hydrolastic är att tänka på att de är vätska inne i elastiken. Man måste försöka pressa undan vätskan där knuten skall vara. Annars kan de bli en bubbla i knuten och svårt att få knuten att sitta. Fukta knuten noga, dra åt försiktigt. väldigt lätt att bränna knuten och skada elastiken.

För båda metoderna använder man samma sätt att fästa linan. Se min otroligt fina skiss nedan så förstår ni kanske hur man ska göra.


gör en dubbel ögla i slutet av tacklet.


klipp upp den yttersta öglan, annars kan den om man har otur haka fast runt toppen på spöt när man fiskar.

Använd den andra öglan som en låsögla. Alltså trär man in linan genom öglan och sen elastiken genom den nya ögla som bildats. De två svansar som är kvar av den sönder klippta öglan drar du i när du vill ta bort tacklet från elastiken.
Många tror att det här sättet att fästa tacklet till elastiken skadar elastiken och att den ska gå av. Jag har kört med den här metoden de sista 9 åren och har ALDRIG dragit av elastiken. kör den på alla sortsers elastik från 0.7mm latex till röd hydro. alltså linor från 0.08 till 0.22 och det är alltid linan som går av först.

För att fästa elastiken i botten inne i spöt finns flera sätt att göra. Tidigare använde jag Prestons Stora Bung för de har en stor "stege" som man kan linda upp tjock elastik på. Men har nu mera gått över till att göra en ögla i botten på elastiken som jag sedan knyter fast en bit dacron i(ögla i ögla metoden). Denna fäster jag sedan i bungen. De är enklare att linda upp några varv dacron på bungen än att linda upp tjock elastik.

Man kan också göra som italienarna ofta gör, knyta dacron eller tandtråd till elastiken. Vika elastiken över kanten på spötoppen och tejpa fast tandtråden på utsidan av toppen. Anledningen till att jag inte gör detta är flera. Många tror att denna metod ska skada toppen men de gör den inte. de går fint att ta isär och sätta ihop toppen med dacron eller tandtråd som kläms mellan han och hon delarna.
Mitt argument är att när jag fiskar med hollow tex i strömmande vatten håller jag ofta ner toppen i vattnet. Då kommer vatten in i toppen, har jag en bung som de inte är några hål i, tex Middy screw bung, kommer vattnet inte längre in i spöt än till just bungen. Har man en bung med hål, tex en vespe eller preston bung kommer vattnet längre in i spöt och de blir tyngre att kroka ifall man suttit och väntat länge på ett napp. Man kan lösa detta genom att ha clear caps i del 3 eller 4.
Ett annat argument är att om man kör med dacron kommer elastiken ligga mot kanten av spöt och friktionen blir större när den ska ut., speciellt om de är vatten i toppen.Elastiken kommer alltid ligga lite mot spöt men mindre med en Bung. De finns små ringar man kan köpa och sätta in i spöt för att få "ut" elastiken från kanterna men dessa är svåra att få på plats och de är svårt att få igenom en elastik när man väl fått dom på plats.

Men innan ni gör något av detta så se till att sträck ut elastiken ordentligt. Jag brukar sätta öglan, som blir när man knyter kråkfot, i ett dörrhantag och sen gå iväg tills jag bottnat elastiken. Håll där en stund och gå tillbaka. Nu skall du ha ca 10-20 cm elastik mer än innan.

En stor fördel med hollow är att man aldrig behöver använda någon form av slipp för att få elastiken att glida fint. De flesta hollows är silikonbehandlade på utsidan och glider därför mycke bra. Går de lite trögt räcker de med lite vatten för att de ska fungera bra igen.

Enda nackdelen som jag kan se med hollow är att de är tunga, spöt kan kännas framtungt, speciellt om man kör med ett lite klenare spö.

så in i tackel verkstaden och fixa till en topp, ut och testa.


Kommentarer
Postat av: ThomasS

Jag kör utan bung och använder tandtråd. Har med denna upptackling identifierat samma problem som du med att elastiken ligger för mycket emot insidan av spöt. Dock tycker jag att det problemet även finns med bung. Framförallt om du får lite böj på spöt. Men då har jag hittat en fantastisk liten pryl från Maver som löser detta.

http://www.mavermatch.co.uk/index.php?option=products&category=13&id=26



Wet wall aligners

2009-01-30 @ 11:05:22
Postat av: ThomasS

Vill tillägga att de funkar alldeles utmärkt!!

2009-01-30 @ 11:06:35
Postat av: freddan

dom har jag sett. hade glömt bort dom. testade några ringar som man satte in i toppen från vespe och de var helt värdelösa. ska genast beställa några maver clear caps...!



fördelen med att köra utan bung är också att man spar vikt. toppen blir lättare. toppen blir också bättre balanserad.något som man faktiskt kan märka skilland på speciellt om de blåser.

2009-01-30 @ 11:18:58
Postat av: Tommy

har en fråga till er som använder sig av detta,

på ett av mina gamla T-P så provade jag att använda mig av gula koner som skulle skydda spöet när man satte ihop delarna, problemet jag fick var att konan gärna ville fastna i själva hondelen, kanten på konan var altså marginelt tjockare än spöt, inget jag märkte förrens jag testade dessa, är det något som ni har märkt på dessa wet wall aligners?

2009-01-30 @ 22:09:13
Postat av: ThomasS

Wet wall aligners sitter inte där du delar spöt, då elasticen går igenom dem mellan del2 och 3.



Du menar antagligen clean caps, de svarta skumgummiaktiga konorna. Dessa skall du INTE använda, de sliter ner honholken.

Enda gången de kan vara bra är att använda dem som vattenstopp (samma sätt som Freddan pratar om en specifik bung ovan) men sätt dem då i en del ovanför du delar. Tex mellan del 3-4 om du fiskar top 4 eller mer.

2009-02-02 @ 09:29:37
Postat av: freddan

Tror du menar typ de preston har som heter slip joint aligners. Dessa ska skydda handelen på spöt och göra de lättare att sätta ihop spöt(har aldrig haft problem med att sätta ihop ett take apart, bara ta isär de när de regnar)



Jag har haft såna också och har upplevt samma sak som du. de fastnar inne i hondelen. jag testade dom bara en kort stund sen slutade jag använda dom. tror tex prestons är gjorda för deras spön och därför inte passar perfekt till andra märken som har annan tapering på spöt.

2009-02-02 @ 11:44:37
Postat av: ThomasS

Vad jag menade var att han kan få liknande problem med clean caps som med de gula joint aligners, men det problemet finns inte med wet wall aligners.

2009-02-02 @ 12:54:38
Postat av: Tommy

Blir lite förirrad med alla olika namn på nästan samma saker :-) tur att jag inte använder dom längre. men tänkte iaf testa dessa Wet walls,

Men hur exakt är det att dimensionen på spöt överensstämmer med den angiva på wet wall? mätte del 2 till 13,5mm ungefär, och det fanns en wall på 14mm

2009-02-02 @ 18:57:18
Postat av: ThomasS

14mm wet wall aligner låter perfekt för en topp på 13.5mm, då sitter den lagom hårt när du klämmer in den. Annars så sätter du fast den med en droppe snabblim.

2009-02-03 @ 08:40:10
Postat av: Tommy

Ok, men vad har ni om ni kör tunnare elastic, kör du samma sak på del 1, finns ju inte så små Wet walls?

2009-02-04 @ 09:03:00
Postat av: ThomasS

Tycker inte att problemet är lika stort när jag kör tunn elastik i två delar. Det känns inte som tunn elastik tenderar att ligga mot lika hårt som grövre/hollow. Om du ändå vill försäkra dig om att elastiken skall gå så fri som möjligt från inneväggen med top 2, så kan du fortfarande dra allt genom top 3 + wet wall alignern mellan 2 och 3, men att du kör med mycket längre dacronlina/tandtråd som räcker in genom wet wall alignern från del3 till del2.

Men som sagt, jag tycker inte jag har samma problem med elastiken i top1/2, framförallt så har man väldigt sällan någon större böj på top1/2 med tunnare elastik på samma sätt som du bör ha med grövre elastik i top3(stora fiskar på kroken :-))

2009-02-05 @ 11:50:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0