söderhamn mm

Då har man vart i Söderhamn igen. 20 år sen sist. fisket var inte det samma... men lika roligt!

Första dagen drog jag peg 25.första peggen nedströms gångbron till torget. Strömmade inte så mycket som jag trodde de skulle göra. Förhandstipset var 3-6gr flöten. Men efter som det endast var 1½m djupt ändrade jag mig snabbt och satte upp 0.8gr, 1.5gr och 3gr på take apartet. På 7m blev de 2gr och 4gr. Jag som har problem med att hinna med att tackla upp när jag har två timmar på mig for runt i mer eller mindre panik under de 45min jag hade på mig att tackla upp första dagen. Han inte med allt jag ville men de gick ju ändå, nästan. 10 min till hade inte gjort något... Kände efteråt att jag missat med lodning av platsen, driftade inte igenom platsen tillräckligt för att känna att jag hade koll på peggen, var inte klar med mäsk och beten som jag ville dessutom var jag helt slut och genomsvett när starten gick. Har från i år börjat med att alltid vara klar 5 min innan mäskning så jag hinner varva ner lite. Funkar bra för mig. skippar hellre något än att ha panik sista minuterna.

Fisket var grymt kul första dagen. Även om mörtarna lyste med sin frånvaro. Fick dock en massa annan rolig fisk. Framför allt brax och skimmers. Första dagen var rena arttävlingen, fick följande fiskar. Mört, björkna, abborre, brax, vimma, Id, sik, öring(2st...! största var knappt 40 cm). Vem hade trott de? Förhandstipset var mört med inslag av brax. Hur som helst. Fiskade 11½m take apart och 7m på samma plats. Sen en plats på 13m take apart. Mäskade dom olika. En med mäsk och en utan. Fick fisk på bägge så jag vet inte vilket som var bäst. Fick i varje fall variere mellan dom båda för att få bästa resultat. Take apart var klart bäst. 1½gr flötet lika så. Vit hydro var kanon på braxarna. Tappade dock några på långspö, tog dom för hårt. Vägde in totalt 42 fiskar på ca 14.2kg. räckte till en 3e plats efter Jörgen som hade 15.2kg och Krister Bergman som dominerade upp 31 kg bredvid Jörgen. tänkte mycket efteråt vad som gick fel och vad som gick bra. Kom fram till att jag inte hade kunnat hota Kristian men Jörgen borde jag ha tagit. Tappade nog 4kg fisk på håvkanten. inte bra. Skärpning! Måste bli bättre på att tända till ordentligt på tävlingarna. Alla tävlingar som inte är kval eller VM har jag svårt att tända till ordentligt på. Måste få tillbaka lite jävlarenamma och tempo i fisket. Ja ja nästa gång.

Andra dagen. drog nr 8a. En potentiell bra peg om fisken var uppe i ån. Det var flera avhopp andra dagen så peg 1-5 var borttagna. Kämpade på med mitt take apart och mitt 7m. Fisken nappade dåligt och väldigt försiktigt andra dagen. Fick fisk på blankkrok när jag lodade. Brukar aldrig vara ett bra tecken. Första timmen var seg. Fick enstaka mörtar. Andra timmen blev lite bättre men inte markant. fick på take apart men inte alls lika bra som Hedlund på kanten och han till vänster som jag tyvärr inte vet namnet på. tredje timmen fick jag igång dom på långspö. Mäskade på med bättre intervall och tightare. Fick bättre och bättre fiske ju längre tävlingen gick. Men idag endast en liten skimmers. Hade kul fiske trots allt och drog in 156 fiskar. där av två vimmor och som sagt en skimmers. resten mört och en abborre. Trodde dom snittade 200gr då jag fick riktigt feta mörtar på slutet men de visade sig att jag hade fel. mina fiskar vägde ca 22 kg. alltså ett snitt på ca 143gr. Där ser man vad fel man kan ha. Trodde jag hade runt 30 kg men icke. Kom tillslut 5a på sektionen som Hedlund på kanten vann på ca 30 kg. Bra fiskat, men hade du haft riktigt mäsk så hade du haft 45kg...hahahaaa.. skojade bara! bra fiskat.

Söderhamn var ett mycket trevligt vatten som jag gärna åker tillbaka till nästa år. Nu vet jag mera vad som gäller och hur fisket kan vara. Har massor av ideer till nästa år så då får ni hålla hårt i stålarna...haha. Nej de är dax att börja träna igen!

Börjarde igår. Imorgon blir de mera träning. ska försöka göra två vardagar i veckan. De känns realistiskt. Sen blir de fiske på helgerna också. Nu närmast min egen tävling, Super Kardull. Hoppas verkligen fisket är som det ska vara, som de var när jag började arrangera den så som jag ville att det skulle vara. Feta fiskar, inga små bara stora. Jag sitter hellre utan fisk i 6 timmar än att fiska små fisk på piren den här årstiden. Sen nästa vecka är de årets höjdpunkt! Matchman! tusan de ska bli skoj! Har ni inte vart där så åk dit. ett av sveriges i särklass roligaste vatten. Speciellt den här årstiden.

Här är lite bilder från helgen.



Kallt? nja inte så farligt.



Ungerskt besök i söderhamn. Lill Gyula eller Ferri som han kallas är en av de trevligaste och bästa metare jag känner. Har seriöst funderat på att lära mig ungerska bara för att kunna diskutera saker med honom. Han är sjukt nogran med allt han gör. Till de som tycker jag är petig med en del saker kan jag bara säga att när han var med i Slovakien och hjälpte till så bad jag honom säga till varje gång jag gjorde som han tyckte var fel. Efter 20 minuter hände huvudet på mig som en gam. Efter en timme var jag lika krokryggad som ringaren i Notredam... Efter 2 timmar tittade jag ut ur skorna... De var tungt, han ifråga satte allt jag gjorde. Men de var också OTROLIGT lärorikt. De var just detta jag ville få ut av det hela.Att se hur han tänker och hur han tycker om saker. Väldigt bra dag även om jag kände mig totalt förnedrad och idiotförklarad. Kan han fiska själv? Tja vad säger ni som var där, han var 3a första dagen och vann sin sekton andra dagen. Så jo nog kan han fiska allt.



Mört kung Hedlund. Sektions segrare andra dagen på ca 30kg.



En till mörtmetare, Stefan Swee(sorry skrev fel tidigare) som så vänligt gav mig några hemliga tips efter tävlingen. Tack tack. ska ha dom i åtanke till nästa år. Men för er som inte fick dom, här är en lite hint. Det lönar sig att göra förarbetet innan man börjar fiska....hehe.

Ses på Piren till helgen. Freddan


Kommentarer
Postat av: Tommy

Fick också panik med att få iordning grejerna, ska prata med folke om att förlänga upptacklingstiden litegrann :-)

2009-10-20 @ 21:56:59
URL: http://tommyblogg.blogg.se/
Postat av: Storm

KRISTER för bövelen !



Nåväl, tycker det har varit ganska många som slagit Jörgen denna säsong trots allt ;-)!



Syns nästa år i Söderhamn, garanterar att jag också är bättre förberedd.



Hae't Gött !

2009-10-26 @ 23:02:40
Postat av: Freddan

Ändrat, Krister det nu står. Verkar ha fått någon sen höstform av dyseleksi och minnesförlust. Glömmer och missar lite allt möjligt.

2009-10-28 @ 07:11:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0