Val och kval

Så då var kvalet över för detta år. Karlsgrav visade sig vara ett mycket bra kval vatten. Jag får erkänna att effekterna av att fiska samma sträcka samma dag kanske inte blev så stora som jag först trott. Men jag har heller inte finstuderat resultaten. Även om det gick OK så är jag fortfarande för en flytt till pass två.


Första passet och koncentrerad artikelförfattare tar sikte på flötet.

För egen del var kvalet blandat av framgång och motgång. Första passet gick det trögt och Andreas Sandberg till höger fiskade(som vanligt...) ifrån mig från start. Holst tre peggar till vänster dominerade på slider och vann tillslut på lite över 6kg. Jag själv fiskade riktigt illa och fick ingen snurr på varken take apart eller slider. Men räddade mig med en fet brax(1.2-1.3kg) på take apart när de var 15 min kvar. Skönt! Kom tillslut 5a på den 12 man stora sektionen.

Efter vad som kändes som en halv maraton marsh var jag framme till A1. Denna pegg kändes het inför andra passet. Hetast kändes nog Jonas Strid som vann från A3 första passet och lyckades med konststykcet att dra samma peg igen inför andra passet. Så medans vi andra sprang runt som packåsnor satt Jonas och flinade med mammas limpmackor och en flaska saft på strändkanten.
Drog bredvid Andreas igen, 3e tävlingen på raken. Men nu jäklar, denna gång tänkte jag inte ta stryk. Vilket jag inte heller gjorde... men väldigt nära.
Fisket var trögt från start, hade inte ett napp på de första 25 minuterna. Efter ca 40 min krokade jag i en riktigt fet brax. Vevade in den hela vägen till håven och just som jag sköt ut håven i vattnet för att dra upp braxen så gick tafsen av... vad är odsen för det? kan inte minnas när jag drog av en tafs sist, måste var flera år senan. Uppskattar att den var någonstans runt 1.8kg. Kastar ut igen och får napp inom 3 min. åter igen en fet brax. Vevar in den och samma sak. Drar fisken mot ytan för att håva den och vips så släpper den! Men denna gång gick inte linan av, kroken bara släppte. Vid det här laget hade jag tappat ca 3kg fisk... på mina första två napp. NOT GOOD!
Fick som vanligt ingen fisk första halvan av tävlingen men spurtade bra och fick tillslut en lite större brax. Sista 30 var riktigt bra. fick väl all min fisk då egentligen.

Andra passet och den enda stora braxen jag fick upp...


När de var ca 30 sekunder kvar håvar Jonas in en skimmers och med 3 sekunder kvar svingar Andreas in en fisk på 50-70gr. Själv missade jag två napp sista 40sekunderna. Detta skulle visa sig kosta dyrt då jag och Andreas delade 2a platsen medans Jonas vann igen. Jonas hade för övrigt 120gr mer än jag och Andreas.
Ändå nöjd med placeringen och kände att jag var nära ett landslag nu. 17½ poäng på 5 tävlingar borde räcka.

Sista passet var en katastrof. Fick inte till grundmäskningen som jag ville, spred bollarna för mycke. Fick ingen fisk i början. Och när de väl var fisk där så kom löjan. Har aldrig sett så mycke löja i Karlsgrav. Ingen annan heller för den delen. Mikael Tono satt till vänster och var som jag helt chockad. Testade verkligen allt men de gick inte. Fiskade tillslut enbart efter stor brax, vilket jag visste knappt var lönt. Men vad ska man göra. Riktigt stora beten är inte optimalt i graven. Trots detta fick jag några små skimmers och några björknor samt en abborre på 2hg på denna metod. Löjan var skoninslös. Trots att jag fiskade slider med 17gr i bulk på linan med 5(!!!) stora dendrobenas stod flötet bara och hoppade i 5-10 min. Helt otroligt! Så var mina sista 2 timmar... kändes väldigt rättvist när man efteråt hörde att de som fått bäst på sektionen fiskat med maggot på kroken. Var inte att tänka på där jag satt. Några av löjorna jag fick vägde nog runt 40gr. såg ut som strömmingar. Hur som helst Tomas Söderlund dominerade igen och vann inte bara sektionen utan också hela kvalet, grattis! sjävl lyckades jag inte förbättra mitt resultat så jag hamnade på en totalt 9e plats i kvalet och knep en EM biljett.



En mycket välförtjänt brax andra passet...!eller? Tror Andreas var på väg mot magsår när jag andra tävlingen på raken får en stor fisk i slutminuterna. Tyvärr för min del och lyckligtvis för hans del räckte de inte.

Constellation Stockholm gick bra, för att inte säga väldigt bra. 5 man var med på kvalet från början. Roger fick tyvärr lämna återbud till helg två. Av de 4a som var kvar gick Tomas till VM. Jag, Håkan och Tom till EM. Klubbens målsättning med minst 4a man i landlagen infriades och vi ser nu fram emot nästa år och nya målsättningar.

Gå in på www.fktopp.zoomin.se och kolla på mera bilder från kvalet, tack för korten Jens.



Får se om de kommer några rader om VM senare. Ska försöka få ta på lite kort, blir roligare då. kommer säkert något, men de kanske dröjer.


Kommentarer
Postat av: Tommy

bra fiskat av er i Sthlm, har själv tänkt att ev delta i vm-kvalet till nästa år, men vet inte om jag har dom ekonomiska förutsättningarna om man mot alla odds skulle ta sig vidare till EM eller VM,

Men vad kostar ett sånt kalas i runda slängar?

2009-09-25 @ 16:18:26
URL: http://tommyblogg.blogg.se/
Postat av: freddan

menar du kvalet eller VM/EM?



Ett kval kostar 1200:- i startavgift. sen är de beten och boende som kostar. Jag köpte beten för 770:- inför den här helgen, 2kg jokers, 5 burkar blodisar och en liter maggot.

Boendet kostade ca 800 för två nätter med frukost.



ett vm/em kostar lite mera. Jag tror VM i Holland gick på runt 8000-10000:- från egen ficka. Vad man inte får glömma är att vinsten är ganska stor, inte bara får man åka på mästerskapen, utan alla pengar som kommer in på kvalet delas upp på EM-VM lagen.



Klubblags VM var betydligt dyrare då allt betalades av de tävlande.



Men framförallt så är kvalet en otroligt lärorik tävling. Jag tycker de är årets höjdare på hemma plan. Stor prestige att vinna och intressanta tekniker som används, take apart-rullspö.



ställ upp vet jag! hur de än går så har man en vinter på sig att samla ihop pengar till ett eventuellt VM/EM.

2009-09-25 @ 16:49:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0