vm mm

Har just kommit på att jag inte har tillräckligt med tid till en blogg. vintern har jag all tid i världen men nu hinner jag inte med. Försöker fiska lite, fixa prylar mellan fiske passen och så har jag börjat på skola också. DE är inte enkelt när man inte gått i skola på typ 16 år... men men.

VM är slut för denna gång. Kort sammanfattning: Ridå... diiiirrrrrekt!

Eller man kan väl säga att vi inte kom fram till någon bra taktik. kändes att vi inte hade koll. Vi hade inte förtroendet som vi behövde för brax fisket och fisket på korta take apart höll oftast inte längre än 45 min sen var de osäkert vad man skulle göra. Ibland funkade loose feeding, som andra dagen för Per-Erik, och ibland funkade de inte. Ibland fungerade att koppa i en dubble leem boll med jokers, nästa gång inte. Så de kändes som en chansning vad man än gjorde. Det enda som kändes bra var grundmäskningen på korta platsen. Sen var det bara nästa steg kvar, vad göra när den dör...?

Hur som helst, det var kul. Fisket var intressant, sträckan var kanon fin. Geers som sponsrade var fantastika! Banketten var kul! invigningen sög pung som vanligt, stod 2½ timme på en scen där de presenterade varje lag och spelade varje lags nationasång...Betena var dyra, blodisarna sämre än någonsing. jokersen var sjukt fina tyckte jag, Johan (geers mäsk) tyckte dom var för dåliga... vi har alla olika åsikt om bra och dåliga beten.

Men starkaste minnet är väl från första dagen då jag tyckte de gick bra i början för att sn gå sämre då fisket på korta platsen dog. testade på brax 5 min efter ca 1timme 15 min. inte ett napp. fiskade på där inne och varierade mellan korta platsen på 5m och 9 m platsen. gick sen ut och testade igen på brax med 50 min kvar, fick inget. Alan Scotthorn två peggar till höger hade fått två och tappat en vid det här laget. Så jag koppade i en lite boll jokers i dubbel leem, lite klippt mask och några casters. Gick sen ut och testade med 12 min kvar.
5 min signalen tjöt(dom tutar när de är 5 min kvar). under hela tiden jag fiskade där ute kände jag att jag skulle få en brax, sjukt skön och jobbig känsla. Går inte att beskriva men jag visste att jag skulle få en. Men när signalen gick kände jag inte att jag inte skulle få en utan att det skulle bli nervpirrande att försöka hinna få upp den. Och just som jag tänkte detta, dök flötet och jag krokade in i en fet brax med 4 min kvar. Efter som vi fiskade tunt(tyckte vi i alla fall, Johan höll inte med...) kändes det väldigt nervöst. Ville inte heller att fisken skulle gå in på grannens peg då den automatiskt blir diskad. Trodde hjärtat skulle hoppa ur bröstet under de två min det tog att landa fisken. Den kom snällt och gjorde egentligen ingenting förrän den var närma håven då den vände och stack en tur, tog den i håven på andra försöket. Vilken känsla! hade nog 300 i puls... Bakom stod två svenska fans, Brännis och Martin. Applåder och rop skallade samtidigt som spanioren till högger suckde och sjönk ihop på stolen.  Med 1½ min kvar tippade jag ner en brax på mellan 1.8-2kg i nätet. Bild kommer senare.

Hade inte tillräckligt med tid att gå ut igen så jag kastade ut på korta platsen sista minuten.

Skönt spurt. Men Alan spurtade också in en brax på slutet ungefär samtidigt som jag. så han vann sektionen med ca 8½ kg. Tvåa var Sorti, italien, med 4.7kg. jag kom 5a på ca3½kg. Hjärtat gjorde frivolter i ca 15 min efter tävlingen. Sjukt kul!

Andra dagen gick de bra i börja, fick lite små fisk på 10m take apart. fick inget ute på det långa efter brax. Såg att Hans Slegers fick mört på långa platsen så efter att ha testat efter brax i 10 min gick jag ut med mört riggen. OCH VAD HÄNDE DÅ? jo så klart, krokar i en brax som med största sannolihet var felkrokad då den blev helt tokig. 0.06, 22 krok och 0.7mm latex är inte rätt utrustning för en felkrokad brax på +2kg. drillade fisken i 10 min innan den körde fast i botten och släppte. snacka om antiklimax... Kom tillslut 7a på sektionen men fick ingen brax. Kände aldrig att det jag gjorde för braxen andra dagen var rätt. självförtoendet som jag hade första dagen var som börta. Fråga mig inte vart det tog vägen. Men jag är säker på att hade jag/ vi fått brax på träning hade vi också haft större förtroende för denna taktik på tävling och jag är övertygad om att det gett oss större chans att få brax. Bara att veta att det man gör är rätt hjälper ju ganska mycket.

Per-Erik lyckades bäst i laget och kom på en hedrande 24 plats totalt. bra fiskat! som lag gick vi riktigt illa och hamnade på 32a plats, tror jag. känns som de kvittar 20 eller 32 spelar egentligen ingen roll...

Nog om VM.



VM kval... som alla säkert redan sett så har jag en annan åsikt än arrangören om vad som är en jämn tävling och vad som inte är en jämn tävling. Jag anser inte att man skall fiska samma sträcka samma dag. Det gör att man är helt beroende på att personen som haft peggen innan mäskat bra och på rätt ställe. VIlket ställe de är vet man inte förrän kanske efter första tävlingen och då är de för sent.

Men tänk följande scenario,
person 1 mäskar take apart med 400gr jokers och inget på slider.
person 2 mäskar inget på take apart och 400gr jokers på slider.
Efter första tävlingen har person 1 mest fisk. det är helt tydligt att take apart var den bättre metoden. Vilken peg hade du då föredragit att dra till andra passet som börjar 3 timmar efter att det första slutat?

Eller ett annat scenario, samma som ovan men person två får mest fisk. Slider är helt överlägset. men nu har även person 3 och 4 mäskat på slider. en mäskar på 25m en på 40 och en lite överallt efter som han inte har helt koll så bollarna hamnar mellan 25-35m.
Till pass två vilken pegg hade du då velat ha? så klart en som blivit mäskad. men vilken? säg att du får han som mäskat på 40 m men du vet inte detta utan mäskar på 30 m, tror du att fisken kommer flytta sig till din plats?
Efter som presion ofta är A och O under fiske så innebär det att man här spridit ut sitt mäsk över en yta på 10m hur ska detta göra en jämn tävling?

Att det skulle vara så lite fisk i kanalen att det bara räcker till en sträcka låter otroligt. men vad vet jag, jag har ju inte fiskat där så mycket och kan då så klart inte ha en åsikt i frågan.  Men jag fiskar helt klart en ofiskad sträcka med extremt lite fisk än en fiskad sträcka med lite fisk. Är de så lite fisk så kommer mäskningen från första passet vara ännu mera avgörande.

Ett annat förslag var att man skulle vara öppen mot varandra och göra en "seriös" mäskning på varje plats och dela med sig om vart man fiskat. VAD FAAAN ÄR DE FÖR NÅGOT? är de inte VM/EM kval? tävling? Börjar likna en lokal kula...

hur som helst, ska åka dit och jag ska göra det absolut bästa jag kan efter som jag faktiskt har något att fiska för.


De var allt för denna gång, får se hur de blir i fortsättningen med bloggandet. Känner att jag inte riktigt har tid, men är de någon som vill diskutera något, fråga något eller bara snacka skit. så maila eller ring. Paolo, bara att ringa nu har jag gjort alla förberedelser inför VM... ;) kommer du till graven och kollar? kan vara ett bra tillfälle att snappa upp ideer och lära sig något nytt.

 


Kommentarer
Postat av: Johan Alstrin

För fan Freddan! Klart du ska blogga lite då & då.

Tycker att det varit kanonskoj å kika in här titt som tätt för bra och lärorika analyser. Om inte får ja väl som du skrev maila eller ringa.

Mvh Alstrin

2009-09-14 @ 21:04:04
Postat av: Storm

Visst är det jobbigt med VM !



Utan att säga för mycket så verkar det var lite "snurrigt" runt VM-kvalet just nu.



Bara en fråga, har ni varit informerad om upplägget tidigare ?



Hae't Gött !!

2009-09-14 @ 21:17:26
Postat av: Freddan

Johan, det kommer säkert något mera. Men jag hade planerat att uppdatera mera än jag gör. Men kan ni leva med den här frekvensen så blir det mera.



Storm, Informerad är kanske fel ord. Det har alltid tidigare fiskats kvaltävlingar på olika sträckor, i götakanal med stor lucka mellan sträckorna. I Lidan har samma sträcka fiskats men då har detta meddelas innan i inbjudan pga platsbrist då intresset för kvalet var så stort som det var. Sen är det skilland att fiska efter lekbrax i Lidan, där 99.9% fiskar take apart på 11-13m, och att fiska kval i Karlsgrav. Någon information om att vi skulle fiska båda tävlingarna på samma sträcka hade inte kommit fram från arrangören när frågan togs upp. Det kom fram ryktesvägen. Hade vart intressant att veta när de tänkt informera om detta, på plats?

2009-09-15 @ 07:30:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0