bloggande

Tillbaka i data världen. Ingen ny dator men en lånad. Ganska skönt att vara utan dator faktiskt. Men helt utan har jag inte vart, kan väl säga att jag haft begränsad tillgång ett par månader.

Får se hur mycket jag hinner skriva här. Kommer i framtiden att skriva på www.constellationstockholm.se Där kan ni läsa om förberedelser inför klubblags VM samt lite annat som kan dyka upp. Förhoppningsvis kan jag skriva lite på bägge.

Sitter och gör tackel på kvällarna och häromkvällen slogs jag av någonting. Gjorde 12 tackel med Colmic Stream flöten. 3-4-5 gr flöten. 4 tackel av varje storlek. Det som var så fantastikt var att på 5gr flötena skillde endast 1 nr 8 hagel mellan de fyra. På 4gr skillde ingenting mellan tre flöten och på de fjärde var det en nr 10! På 3gr skillde en nr 8 mellan två och de andra två var exakt lika stora!!! HUR många gånger har man vart med om detta? Tänkte att det var en slump så jag tog fram 2 och 3gr Colmic Trent. gjorde 4 tackel, två av varje storlek. GIssa vad? Det skillde en nr 10 på 3gr och en nr 8 på 2 grammarna!!! Ringde Roger Järling och berättade vad jag vart med om. Han sa samma sak fast han hade gjort tackel på Menta. Nu pratar vi kvalite! Snacka om enkelt att göra tackel när det är så. bara att dunka på med bly och så en eller två nr 10 till. underbart!

ses och hörs, Freddan


Kommentarer
Postat av: Tommy

Hmm.. Tackelknytande redan?

Här kan man lugnt vänta med det

iaf en månad till :-P

2011-02-20 @ 11:52:25
URL: http://tommyblogg.blogg.se/
Postat av: Mats

Låter som en trevlig precision att bara ha kvar finjusteringen. Kör du Colmic blyhagel med eller ett annat märke? Nya flöten för säsongen eller gamla?



Gjorde några tackel med Dinsmores hagel och förra säsongens Colmic Jolly och tyvärr diffade det mer än en no8. Misstänker dock att haglen inte var helt exakta så jag ska göra ett nytt försök med Colmics Mascotte gigante. Eftersom jag normalt efterjusterar det sista haglet på peggen diggar jag hårt att få upp hastigheten när jag gör tackel då man slipper kontrollera in i det sista hemma.



2011-02-20 @ 19:26:58
URL: http://maggotmaster3000.blogspot.com/
Postat av: Freddan

Tommy, vänta?! vad väntar du på? Bara att sätta fart. Tänkte få in lite mete i helgen men icke. blev -15 så då frös ån igen. Tänkte komma förberedd till årets säsong efter som jag kommer ha väldigt begränsad ekonomi och dessutom skall fiska klubblags VM.



Mats, Jag kör med Colmics och Tubertini. Bra hagel är inte lätt att hitta. Kom över sjukt bra hagel i Slovakien på klubblags VM 09 och köpte alla dom hade. 14 stora askar... hahaha. Hittar jag bra hagel köper jag på mig ett stort lager. Colmics hagel är riktigt bra men ibland lite för mjuka, tex till waggler. Men jag har märkt att det beror på vilka hagel man köper, tror det kan ha att göra med hur de gör dom. Endel är mjuka, nästa packet man köper av samma sort är hårda. Jag föredrar hårdare hagel. Jag gör mina tackel exakta hemma. Det går finfint. Förstår vad du menar, ytspänningen i röret hemma är inte samma som i vattendrag och då kan man behöva sätta på ett litet hagel till. MEN om du slickar/stoppar flötet i munnen och sen blyar in det hemma tar du bort den lilla ytspänningen som är i röret och då blir det kalasbra när du är ute nästa gång.

2011-02-20 @ 21:01:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0