POLE SEAT made easy

Så var vi igång. Här kommer första artikeln. Något att göra i vintermörket och för oss som inte pimplar mer än på datorn och på krogen.

Tröttnade på att min stol inte hade ett pole seat. Efter som det inte finns att köpa till min Matchbox så fanns två alternativ.
1. köpa ny stol
2. Bygga eget pole seat.

Efter som en ny stol är dyr tänkte jag börja med att försöka bygga ett själv.

Här är vad som behövs:
-Galon eller konstläder gärna av sorten som används till båtsäten, fråga i tygaffären. Pris ca 140kr löpmetern, räcker länge.
-Häftpistol efter som min ram var av trä.
-symaskin och tjock hållbar tråd.
-penna/krita att markera sömmar och klipp.

Började med att ta bort sätet från stolen, skar bort det gamla galon överdraget. (fig 1) När jag ändå var igång tänkte jag att ett mjukare säte hade inte skadat. Så i samma veva tänkte jag göra sätet mjukare. När jag fått bort det gamla överdraget måttade jag ut hur mycket tyg jag skulle behöva använda. Tänk nu på att om du vill göra som jag och fylla på stoppningen så kan man inte mäta efter det gamla överdraget som man tagit bort. mät istället efter sätet (fig 2) och lägg till den höjd som du tror du vill ha. Ta i lite extra efter som det är enklare att skära bort tyg som blir över än att lägga till och sy om hela överdraget.

När du är nöjd med måtten så klipp ut en fyrkant, markera runt sätet så du vet att de ligger exakt i mitten. Vik in en långsida och en kortsida till markeringen, nåla upp och sy rakt ut mot kanten. upprepa sömmen ett par ggr så den blir stark och sitter. (fig 3)Gör sen samma sak på alla hörn, testa om den passar på sätet och se om den är rak och fin.(fig 4)


Så var de dax för den del som gör ett pole seat. Mät ut mitten på långsidan och utgå från denna punkt. så här i efterhand har jag kommit fram till att jag gjorde mitt pole seat lite för lite, borde ha gjort det ett par cm större. Ett normalt takeapart är ca 4.5-6cm i diameter i botten. Därför är det smart att göra hålet ungefär dubbelt så stort. Nästa steg blir att sy "strumpan" . Ta den höjd som du vill ha på sätet och bredden du vill ha på "hålet". Man kan antingen klippa ut fyra bitar och sy ihop dom eller göra som jag gjorde, använda ett stycke tyg. Sy ihop långsidan så du får ett stycke som har form som en rör. vik och nåla sedan så du får fyra hörn, sy dessa så du får en fyrkantig form.(fig 5-6). gör "röret" länger än du tänkt så kan du klippa bort de du inte behöver, jag klippte bort tre sidor och vek ner den fjärde som jag sydde fast så jag fick strumpformen. Sy sedan fast tre sidor på sätesöverdraget, tänk på att du måste ha lite mera tyg på den sida som du inte syr fas

Så var de bara att vadera sittsen mera och mäta ut vart skumgummit ska skäras bort så de blir plats för "strumpan" (fig8) När du är nöjd med sätet häftar du fast hörnen i träramen så skumgummit inte åker runt,(fig9) Ta de försiktigt med lim efter som vissa limsorter smälter skumgummi testa i så fall först på en lös bit. Jag valde att använda ett gammalt liggunderlag som jag klippte ut i lagom stora bitar. Två "våningar" med liggunderlag mot träramen och två överst mot tyget för att få lite mera stabilitet runt "hålet". När allt är på plats är det bara att vika över tyget och börja häfta fast det i ramen. Börja fram vid "hålet" och sätt sen några stift runt hela stolen. sträck ut tyget vart efter som och var noga med att hörnen hamnar riktigt. spänn också tyget ordentligt efter som skummgummit kommer tryckas ihop när du använt stolen ett par gånger.

 


begrunna resultatet(fig 10), provsitt, packa, bilen dra ut och fiska!
Ett pole seat kommer i kombination med en spraybar förrändra ditt fisk för alltid om du aldrig tidigare använt dig av dessa. Ge de tid och träna mycket med att ha spöt framför dig istället för vid sidan. Fördelarna är många. Du kommer längre ut än den som håller spöt vid sidan. Du får lättare att kontrollera tacklet speciellt i vind. Du kan fiska och mäska mera exakt. Du får lättare en hand fri till annat.
Som sagt det är många fördelar men som allid gäller de att träna...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0