Läsa information

Skrev ett litet inlägg på metetorget om hur man tolkar information man får. Vart kanske lite drygt, men de var inte meningen. Hur som helst är det kanske något som flera borde tänka på. Hur ofta händer det inte att man innan en tävling hör följande :- Det är fullt av fisk! kommer bli skit bra! Jag hade 20kg på 2 timmar igår.

Jo visst kan de vara bra fiske. Men det har också en del med förutsättningarna att göra. Saker som man bör ta i beräkning när man gör sin bedömingn är följande:

- Vilken typ av vatten fiskar jag i, kanal, å eller sjö?
- Hur stor är normalt segervikterna i vattnet?
- Hur stora var fiskarna, hur många fiskar var det på den vikten.
- Nappade det från start eller kom fisken sista 35 minuterna.
- Var det flera där och fiskade, i så fall hur mycket fick dom och när fick dom fisk?
-Fick dom fisk samtidigt som jag eller fick dom fisk när jag inte fick fisk. Fick dom samma fiskarter som jag eller andra?

Säg att du sitter och tränar. Du kastar i 8 bollar i grund och det nappar mört direkt från start och bara ökar hela tiden. Efter en timme har du ca 80 mörtar i nätet och det fortstätter att nappa bra. Det spelar ingen roll om du mäskar eller inte. Fisken nappar som bara den. Då är det inte så svårt att förstå att du antagligen sitter på ett ställe med mycket fisk eller så är det mycket fisk i vattnet.

Om du istället hade suttit i en kanal och inte haft ett napp på en timme för att sen få enstaka fiskar och sakta öka till fler och flera. Det nappar sen väldigt bra efter tre timmar. Du börjar nu också få skimmers och någon enstaka brax. Efter 4 timmar har du fått en del mört, 12 skimmers och 2 braxar. Det nappade överlägset sista timmen. Hur hade du tolkat detta? Som om det finns skimmers och brax samt mört och att det kommer nappa bra på tävlingen också men att det kommer ta en stund innan det börjar nappa? ELLER hade du tolkat det som jag att det inte finns så mycket fisk i kanalen. Anledningen till att det inte nappade på direkten var att det inte fanns så mycket fisk i området. Det var också därför du fick fisk på slutet och därför skimmers och brax kom sent. De kom till mäsket men fick simma en bit. Kommer de då att simma just till ditt mäsk på tävlingen eller kommer de simma till det som är närmast först?

Hur ska man då tolka information? Vart lär man sig att tolka olika information och läsa ut vad som kommer hända, hur gör man? Jag har aldrig lär mig så mycket som när jag var kapten eller runners under en veckas träning på VM. Då ser man olika taktiker som man kan väga dom mot varandra, man ser flera lag träna och har flera runners som ser olika saker. Det är inte lätt att dra rätt slutsatter av det man ser. Tro mig jag har sett och tolka info fel många gånger! Men nu känns det som om jag ganska snabbt kan dra en bra slutsats av det jag ser. Problemet i sverige är avsaknaden av träning. Det tränas för lite och man har för lite information att göra sin bedömning av. Dessutom fiskas vattnen för lite. Vi vet för lite om hur vattnet reagerar på olika tider på året, hur ett ordentligt fisketryck påverkar tävlingen med mera. Därför blir reslutatet inte vad man önskat, för många parametrar spelar in. Du kanske tolkade din information helt rätt men så slog vädret om lite och allt blev helt fel. Det har hänt under VM också men då har man ofta runners som kan säga till att det inte ser ut som under träning och man ser vad som händer tidigare, även om det under VM/EM på en tretimmars tävling oftast är för sent att ändra på något så vet man vad som är på gång. På tävling hemma är det svårare. Det tar längre tid att fatta vad som händ och framförallt hitta tillbaka till rätt spår.  Små små snedsteg kan förstöra en helt tävling.

Träning inför tävlingar är något jag ofta tänker på. Hur man tolkar information om vatten, fiske, förväntade vinnarvikter och kunskap om vilka tackel som skall användas mm. Det tar tid att bli bra på att meta och man får aldrig stanna till och tänka att man kan det här. Att ta efter andra och försöka göra samma sak är inte heller bra. Man kan så klart ta delar men att härma saker rakt av gör inte någon nytta. Chansen att man är bättre än personen man härmar på en teknik är väldigt liten. Men lägger man till egna saker och försöker förbättra är chansen stor att man faktiskt gör något bättre och får ett bättre resultat i slutänden. Fiske som alla tävlingssporter handlar om att utvecklas och att hela tiden försöka komma vidare. Försök att lära av sina misstag och se vad som faktiskt hänt.

Läste en riktigt intressant artikel om idrottspsykologi häromdagen. Tror jag skriver något om det senare. Handlade om begränsningar och hur man jobbade med sina positiva och negeativa sidor. Sjukt intressant! återkommer som sagt till det senare.

Bara döda fiskar följer med störmmen.

Freddan, nu mera i från Halmstad. Skåne watch out!


Kommentarer
Postat av: Finn E

Meget interssant Freddan ! Dette emnet er et altfor lite diskutert og dette med analysering av treningsfiske er altfor lite prioritert generelt.



PS: Har Geers fått noen hjemmeside ?



Sees til helga !

2010-11-02 @ 11:31:15
Postat av: freddan

Håller med. helt klart för lite fokus på träning och analysering. Skulle kunna skriva ännu mera i ämnet, får se om jag får tid och lust i framtiden.



Geers har en hemsida men den är inte uppe ännu. Vet inte varför, den skulle vart uppe för ett par veckor sedan. Ska undersöka saken vidare.



ses till helgen.

2010-11-02 @ 18:32:14
Postat av: Andy

Bra skrivet...

Ångrar nu bittert att jag lät en "hallänning" gå före i maggot-kön igår ;)

Välkommen till dessa "sydliga" breddgrader...

2010-11-07 @ 18:16:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0