Tillfälligt avbrott?

Japp då var man tillbaka. Ingen ny dator men väl en gammal lånad sak.

Har hänt en hel del sen sist. Största saken är väl att jag är klar i skolan och kommer flytta söder ut. Halmstad. Ska bli nice. Lite nya fiske vatten att botanisera i. Har ju allid förespråkat att man ska fiska olika vatten så mycket man kan så de blir fin fint.

Fiskade en lite kula i Hjälmare kanal, Bergskanalen, för ett par veckor sedan. Det var riktigt kul. Drog kanten uppströms. Fiskade take apart kort och bolo på andra sidan efter små mörtarna. Fick ingen fisk på take apartet första två timmarna men sen släppte det. sista timmen var riktigt bra. På andra sidan fick jag en del mört och små sarvar. Men inget vidare bra drag, framförallt tog det ganska lång tid. Men efter som det nappade körde jag på en stund. Ungefär mitt i tävlingen rullade en sutare på min take apart plats flera gånger. Testade med allt från majs till maggot men den vägrade nappa. Trots att den varje gång jag koppade i något dök till botten och började äta. Bubblade som tusan. Tänkte att jag får låta den äta i fred en stund och testa igen. Kastade ut på andra sidan med mitt lätta tackel, 0.08 tafs och 20krok. fick några mörtar sen dog platsen helt och då händer det. Sutaren plockar upp en singel blodis... lyckas drilla sutaren till håven och få upp den på mitt tunna bolo tackel under 25 sekunder! Hur gick det till tänker ni kanske? Jo jag tänkte att jag inte har någon chans att sätta press på fisken så jag gjorde tvärt om. Vevade sakta sakta in fisken mot mig och när jag sen sakta drog spöt uppåt kom sutaren med utan att rusa en meter. Den kom upp med stjärten först och när den nästan var på håv avstånd ville den ner igen så då gav jag efter igen. Andra gången kom den upp på perfekt avstånd, även denna gång med stjärten först(ni som metat sutare vet att då är dom inte trötta utan vill gärna göra ett par rusningnar till) gjorde en kraftig skopning med håven och fick i fisken. Fick sen hålla håven med bägge händerna för sutaren gjorde allt den kunde för att simma igenom håvnätet. COOLT! funkade på sutare också, har tidigare gjort så här på karp med take apart men aldrig på sutare och rullspö eller bolo. Måste testas igen. Sutaren vägde en bit över 1½kg och var en välkommen bonus.

Fick sen igång fiske på take apartet. Det nappade riktigt bra när de var en timme kvar. Det började också komma några skimmers och braxar. Fick några stycken och sen dog fisket helt. Fattade ingenting förrän jag hörde Hedlund bakom frågande om det nappade. Fisken hade blivit skrämd och slutade nappa. Jag fiskade ganska kort typ 9m och djupet var inte mer än dryga 2m. Inte för att Hedlund är överdrivet ful men skuggan av honom och den små rörelser som han gjorde när han kom gående var tillräckligt för att skrämma fisken. Har vart med om detta vid flera tillfällen i kanalen. Väldigt anmärkningsvärt att fisken är så lättskrämd. Uffe satt och snackade en stund och sen gick han. Efter ca 15min från att han gick började de nappa igen men då var de bara 10 minuter kvar. Fick i hop ca 8.4kg och kom tvåa totalt. Andra kanten vann på 8.5kg om jag minns rätt. Sen var det ett hopp ner till trean som hade 4kg och några hg. Så man kan väl säga som Patrik Dahlström sa, :- det var jämt på kanten... hahaha.

Hur som helst hade jag riktigt kul fiske och fick jobba hårt för att få fisk. Det nappade mer eller mindre hela tävlingen och jag hade lite över 100 fiskar. Hjälmare kanal är ett fantastikt kul vatten. Även om man sitter i mitten och inte får så mycket så måste man jobba som en tok för att få respons.



Syrran gifte sig förra helgen. Så då missade jag stockholms DM i södertälje kanal i år, tyvärr efter som jag tycker det är så jädrans kul där! Slider och take apart brukar vara bäst. mört och skimmers om man har lite flyt.

Missar också Söderhamnsån i år. Morfar och Mormor firar 60 årig bröllopsdag och har bjudit in hela familjen. Bäst att hänga med så länge de hänger med...

Men något som jag inte missar är Matchman! Också en av de roligaste tävlingarna vi har! Man går och längtar hela året efter den tävlingen! ska bli sjukt kul!



Det har också fiskats kval i götakanal. Fisket var enligt mig något av de bästa jag sett i kanalen. Jämt och bra, även om löjan förstörde en del för många. Vad som framförallt var possitivt var att det fanns ganska gott om fisk. Det var inte en stor fisk som avgjorde hela tävlingen. hade man 10 skimmers och 10 mörtar var de en bra fångst. Kul också att rullspö kom att spela en roll. Många mixade fisket mellan rullspö och take apart. Andra passet var rullspö överlägset. Vädret hade man så klart kunna önska mera av men skit samma egentligen. Att flytta prylar var jobbigt och att packa ihop i mörker var en missberäkning från min sida. Mörkret kom fortare pga regn och moln. Tror inte prylarna har torkat upp helt ännu...

Jag tycker vi behöver flera såna tävlingar där vi fiskar efter 1-3kg men med små skimmers och annan mindre fisk. Jag tycker det utvecklar mig som metare mer än att "satsa allt" för 25kg på en tävling.



Filar på kvalet inför nästa år, målsättningen är att ha både datum och vatten klara innan tävlingsmötet 19 nov. Lutar åt tre helger med två tävlingar per helg. Vatten är något som jag försöker välja med omsorg. Jag vill gärna ha tre helt olika vatten. typ ett strömvatten, en kanal och en sjö. Får se hur de blir.

Feederkval ska vi också klämma in. Samma där, har funderat mycket på hur vi ska fiska kvalet och vart vi ska köra. Har några alternativ som jag måste diskutera med landslagsledningen. Räknar med att också ha det klart till 19 nov.

thats it for now. over and out, Freddan

Kommentarer
Postat av: Stefan Swee

Kul att du är tillbaka Freddan!!! Tråkigt att du inte blir med i Söderhamn:( Men familjen är alltid nr.1 Fråga!! Varför Halmstad?? Har du fått jobb? Ha de Swee

2010-10-15 @ 18:56:34
Postat av: Tikkanen

Vilken sträcka satt ni vid kanalen ?



Mvh Tikkanen

2010-10-15 @ 20:03:30
URL: http://constellationstockholm.blogspot.com/
Postat av: freddan

Halmstad för att tjejens familj är från västkusten(varberg) och jag har några kompisar däromkring. Inget jobb ännu men känner att Västerås inte är något för oss. Längre söder ut är det också närmare kontinenten. Får väl testa och se...hahaha



Johan, Bergskanalen, samma sträcka som användes på ind SM för några år sen.

2010-10-15 @ 21:15:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0